Franczyza czy własna restauracja? « Urządzenia Gastronomiczne

Franczyza czy własna restauracja?

Rynek gastronomiczny w Polsce dopiero się rozwija. Polacy wciąż wydają dużo mniej pieniędzy w restauracjach niż obywatele krajów zachodnich. Dlatego tak trudno jest nowym restauracjom utrzymać się w biznesie. Często świeżo otwarta restauracja bankrutuje. Są jednak marki, które świetnie prosperują i nie narzekają na brak klientów. Może więc warto, zamiast otwierać własną restaurację, zainwestować we franczyzę?

Franchising – o co chodzi?

Na czym polega franchising? Jest to system sprzedaży towarów, usług bądź technologii, który jest oparty na ścisłej i ciągłej współpracy pomiędzy prawnie i finansowo odrębnymi i niezależnymi przedsiębiorstwami (franczyzodawcą i jego indywidualnymi franczyzobiorcami). Istotą franczyzy jest udzielenie praw (i przyjęcie obowiązków) poprzez zawarcie umowy. Umowa zawiera szereg punktów i restrykcji, które musimy spełnić. Do najważniejszych należy oczywiście zapłata kwoty franczyzy zawartej w umowie. Gdy decydujemy się na prowadzenie restauracji pod znaną marką, od franczyzodawcy otrzymujemy gotową restaurację, a także przepływ know-how. Wszystko po to, żeby nasza restauracja była identyczna z innymi działającymi pod daną markę ( czyli miała np. identyczne sprzęty i meble gastronomiczne, menu itp.). Zgodzić się też musimy na zaproponowaną ofertę i przejść szkolenie.

McDonald’s – król franchisingu

Wśród systemów sieciowych z branży usługowej największą popularnością cieszy się gastronomia. To z tego rynku pochodzi blisko 40 proc. wszystkich konceptów i prawie co czwarta placówka franczyzowa. Jedną z najpopularniejszych i rentownych we franczyzowym świecie firmą gastronomiczną jest McDonald’s. Jest to sieć rozpoznawana na całym świecie, która zyskała uznanie wysoką jakością usług i sprzedawanych produktów. Żeby prowadzić restaurację pod logiem tej popularnej sieci fast food, musimy najpierw zainwestować ponad milion złotych. Jednak inwestycja jest opłacalna – niektórzy biorcy wyciągają z tego biznesu nawet 50 tys. zł miesięcznie. 

Dla kogo?

Inwestycja we franczyzę jest nie tylko niezwykle kosztowna, ale również czasochłonna. Żeby firma dobrze prosperowała, właściciel musi włożyć w jej zarządzanie sporo wysiłku. Dlatego na biznes decydują się zazwyczaj byli menadżerowie korporacji, którzy nie mają problemu z zarządzeniem ludźmi oraz prowadzeniem firmy. Przystąpienie do systemu sieciowego jest inwestycyjnym wehikułem, który działa tym szybciej, im lepiej jest zarządzany i im więcej właściciel poświęca mu uwagi.


Podziel się tym wpisem

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More


Comments are closed.